Gameverslaving

SolutionS Center / Verslaving / Gameverslaving

Wanneer is iemand game / internet verslaafd?

Het aantal mensen met een gameverslaving neemt jaarlijks toe. Zowel het aantal mensen dat daarvoor internet gebruikt, als het totale aantal uren dat wordt besteed aan gamen neemt toe.

Let op: SolutionS behandelt een gameverslaving alleen in combinatie met een middelenverslaving (zoals: alcohol- drugs- of medicijnverslaving).

De functie van internet verandert, waardoor steeds meer mensen het gebruiken. Inmiddels internetten mensen meer uren dan dat zij televisie kijken.

Soorten

Er zijn talloze mogelijkheden om te gamen. Van de PC tot de Xbox, Playstation, Nintendo etc. Games zitten slim en complex in elkaar. Er zitten allerlei spelelementen in verborgen die de aandacht op blijven eisen en die er via slimme psychologische beloningsmechanismen voor zorgen dat de speler steeds meer verslingerd raakt aan het spel. Je wordt er steeds beter in, behaalt steeds een hogere score en status en kunt het je niet meer veroorloven om te stoppen omdat je dan je winst en vaardigheid weer dreigt te verliezen. Door de onlinetoepassingen maak je bovendien deel uit van een community van medespelers met wie je de competitie aangaat en bij wie je status en aanzien verwerft. De sociale druk in deze community’s kan heel groot zijn. Een gameverslaafde leidt als het ware een dubbelleven. In de virtuele wereld van de game is het leven vaak een stuk spannender, uitdagender en overzichtelijker dan in het echte leven. Naarmate het gamen steeds meer ten koste gaat van het sociale en maatschappelijke leven en dus voor problemen en conflicten gaat zorgen, wordt de wereld van de game steeds aantrekkelijker en beland je dus in een vicieuze cirkel.

Gezondheidsrisico’s van veel gamen / internetten

Internet en gamen zijn brede begrippen. Hierdoor lopen de gezondheidsrisico’s bij overdadig internetten en gamen sterk uiteen. Het belangrijkste risico is het ontstaan van een disbalans doordat er meer tijd wordt besteed aan gamen dan aan andere dagelijkse activiteiten en levensbehoeften. Deze disbalans kan op de volgende manieren tot uiting komen.

Lichamelijk

Vermoeidheid, hoofdpijn, geïrriteerde ogen. Iemand kan onrustig zijn en geïrriteerd raken als de computer het niet doet, waardoor er geen games gespeeld kunnen worden.

Psychisch

Snel geïrriteerd raken, dingen vergeten of verwaarlozen, sombere gevoelens wanneer men niet aan het gamen en internetten is. Het gamen en internetgebruik kan ook toenemen doordat iemand depressieve gevoelens heeft of problemen ervaart in zijn directe omgeving en daardoor ‘vlucht’ in overmatig gamen en internetten.

Sociaal

Toename van conflicten met partner, ouders of andere personen in het gezin. Verantwoordelijkheden voor school of werk worden meer en meer verwaarloosd. Daarnaast nemen sociale contacten buiten internet en gamen af en raakt men in een sociaal isolement.

Uiteindelijk kan overmatig gamen en internetten leiden tot een gameverslaving. Iemand die gameverslaafd is kan moeilijk stoppen of minderen met gamen/internetten. Vervelende gevoelens probeert men door te gamen of internetten te verminderen en men krijgt meer conflicten met partner, ouders en familie.

Wanneer is overmatig gamen een gameverslaving?

Gameverslaving is een term die in de media en ‘volksmond’ wordt gebruikt. In de wetenschap en behandeling van verslavingen is er nog geen eenduidige omschrijving. Er is ook geen officiële diagnose met betrekking tot gamen binnen de DSMIV (American Psychiatric Association), een classificatie voor psychische stoornissen waar ook andere verslavingen gediagnosticeerd worden. In deze diagnose wordt niet gesproken over verslaving, maar over de mate van psychische en lichamelijke afhankelijkheid.

Griffiths&Hunt (1998) hebben voor de afhankelijkheid een vertaalslag gemaakt van DSMIV naar gameverslaving. Afhankelijkheid van gamen kan worden gezien als de mate van beperkingen en ervaren last van gamers. Er is sprake van een verslaving als gamers aan de volgende criteria voldoen:

Aantrekkingskracht

Gamen is een belangrijke activiteit in het leven van iemand. De games beheersen de gevoelens, gedachten en activiteiten in het dagelijks leven van een verslaafde. Ook als een gamer niet speelt, is hij in zijn hoofd bezig met een game of kijkt hij ernaar uit dit te gaan spelen.

Stemmingsbeïnvloeding

Het spelen van games helpt een gamer zich beter te voelen. Games kunnen ook gebruikt worden om negatieve gevoelens tegen te gaan, zoals verdriet, somberheid, stress, verveling etc.

Tolerantie

De gamer wil steeds meer tijd besteden aan gamen. Hij heeft met toenemende mate nieuwe games nodig om weer hetzelfde prettige gevoel (een bepaalde kick) te krijgen.

Ontwenning

De gamer ervaart vervelende gevoelens als het spelen wordt gestopt. Hij kan geïrriteerd raken en last hebben van stemmingswisselingen.

Conflict

Door het gamen kan een verslaafde conflicten krijgen met anderen (bijvoorbeeld ouders, vrienden school of werk).

Terugval

De gamer heeft geprobeerd te minderen of te stoppen met gamen. Na een periode van minderen/stoppen valt de gamer terug in het oude gedrag van mateloos gamen.

Stel vrijblijvend jouw vraag

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.